vrijdag 3 juni 2011

New York (20.105km)


Ik kwam er achter dat op mijn laatste dag in Washington Ajax tegen DC United speelde, heel toevallig! Dat kon ik niet missen natuurlijk. Slechts een vierde van het stadion was gevuld maar ik had een prachtige plek vooraan waar ik opeens allemaal bekende Ajax spelers van heel dichtbij zag!



De Mc Donald's dichtheid is heel groot tussen Washington en New York, oftewel er wonen heel veel mensen, met heel veel auto's. De eerste dag ging ik over Route 1 naar Baltimore, MD. Geen vluchtstrook en ook geen feest. Veel verkeer, veel lawaai en veel gevaar. Dit is een beetje het verhaal van deze hele reis, het verkeer. Als er in alle landen dezelfde fietspaden als in Nederland zouden liggen dan was het allemaal een stuk rustiger en mooier geweest. Misschien had ik 100 jaar geleden deze reis moeten maken.



Eenmaal in Baltimore aangekomen kwam ik er bij het Visitor Center "natuurlijk" achter dat er gewoon een fietspad is dat van Washington naar Baltimore gaat.... helaas. Ik couchsurfte in Baltimore in de best geintegreerde buurt van de hele stad! Dat betekent daar dat wel 10 procent van de buurt blank was! (en 90 procent zwart) Na een dag in Baltimore te zijn gebleven ging ik op weg naar de volgende grote stad: Philadelphia.

De eerste 35 km waren weer levensgevaarlijk... maar ik leef nog steeds. Waar ik eerst door helemaal zwarte buurten heen reed ging ik opeens de "grens" over en was het allemaal blank. Na 35km eindelijk een vluchtstrook en het verkeer werd ook iets rustiger. Vlak voordat ik ging kamperen nog mijn eerste lekke band gehad sinds 4500! km.



In Philadelphia kon ik het adres makkelijk vinden omdat ze ook daar het orginele systeem van 1st 2nd 3rd st. gebruiken. Gewoon 40 straten verder fietsen en je bent waar je moet zijn.



2 dagen in "Philly" gebleven en toen aan de laatste 2 dagen van de reis begonnen. Het waren verassend rustige dagen mede mogelijk gemaakt door mijn uitvoerige onderzoek op Google Maps. De laatste nacht in mijn gammele tent... en de laatste dag op de fiets. Ik fietste door het stedelijke gebied van New Jersey en ergens midden in een woonwijk passeerde ik de 20.000km!!



Nadat ik Newark Airport (waar ik 2,5 maand geleden de VS binnenkwam) was gepasseerd werd de skyline van New York zichtbaar. De enige brug die ik over kon fietsen was 15km naar het noorden dus het duurde nog even voordat ik echt Manhattan bereikt had maar het is gelukt: missie volbracht.



Dit was het laatste bericht, iedereen heel erg bedankt voor het anonieme lezen en de niet anonieme reacties!

Natuurlijk is het ook een beetje jammer dat het nu het einde is. Maar het moet nu ook wel ophouden, ik heb genoeg gefietst. Ik zal het komende jaar weliswaar geen hongaar op een brommer tegenkomen, geen patrol in het patrolhuis, geen turkse thee drinken of dansen op een syrische bruiloft. Geen mooie berglandschappen zien in Iran en Turkije, niet tussen de apen kamperen in Maleisie of een week tussen de Thaise studenten in Khon Kaen verblijven, niet de dodelijke bergen en wegen van Laos overwinnen of het gekste verkeer in Vietnam, niet alle betonsteden van China doorfietsen of alle fastfood ketens in Amerika langsrijden maar in plaats daarvan gewoon simpel een beetje studeren in Nederland, ook leuk, toch?

De laatste foto's

6 opmerkingen:

  1. Lieve Marc,
    Welkom thuis, we hebben genoten van al je mooie verhalen en foto's. 20.000 kilometer, een hele prestatie vinden wij. We hopen je binnenkort live te zien! six mix?
    Groetjes Ton, Jolanda, Jelle, Mies en Girtje

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Marc, Dank je wel voor je mooie reisverhalen. Ik heb ervan genoten en vind het een geweldige prestatie om in je eentje de wereld rond te fietsen en 20.000 km af te leggen.
    groeten Annette

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Marc!
    Bedankt voor je super verhalen man! heb van ze genoten en veel respect voor jou ! De 8e ben je er weer heh!? Succes met de terugreis, hopelijk heb je geen wind tegen!!

    Abel

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Tot het einde toe spannend. ******Gefeliciteerd******** met de 20.000 km. GEWELDIG.
    Nu nog thuis van waar je bent vertrokken! See you en dank voor al je reisverhalen!
    Marjolijn

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ha Marc, mooi wederom, dit laatste verslag. Je hebt ze goed geplanned en volbracht die 20.000 km. Goede vlucht, tot spoedig, groet, willem.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. hai Marc

    heel erg bedankt voor je goed en leuk geschreven belevenissen, we gaan het missen.
    heel veel succes met alles wat komen gaat en vast en zeker tot gauw ziens!

    groetjes en liefs RINB

    BeantwoordenVerwijderen