maandag 6 december 2010

Kuala Lumpur (9020km)

Mr. Imam?


De vrachtwagenchauffeurs waar ik zo'n HEKEL aan had! (In maleisie zijn ze stil!!)


Lonely Road


Op het dak van de Hammam in Kashan

400 jaar geleden was dit bewoond gebied

De Imam moskee in Esfahan


Dat was ooit de ambassade van de US, nu het vrijheidsbeeld met doodshoofd op de muur en DOWN WITH THE USA!



En toen was ik in Maleisie.



Ja, toen was ik in Maleisie.


En in Maleisie is het HEET!


Toen ik het vliegveld uitfietste fietste ik de tropische lucht binnen. En alles was anders. Waren de afgelopen 3 maanden vooral rood/geel van de woestijn, hier is alles groen van de jungle! In Maleisie hebben ze Mac Donalds, Starbucks, Shell enz. enz. In Iran?? Niks. Het verkeer in Kuala Lumpur is NORMAAL, in Tehran moest ik voor een auto stappen in de hoop dat die zou stoppen (echt waar!). Het is hier modern, toen ik het winkelcentrum binnenliep in een van de Petrona towers (tot 2004 de hoogste ter wereld!) wist ik niet wat ik zag! Een 6 verdiepingen groot winkelcentrum met alles wat je maar wil, de boekwinkel was op de vierde verdieping en dat was dan ook meteen de grootste boekwinkel die ik ooit heb gezien! (inclusief kaart van Maleisie). De Skyline hier is net als die in New York, alleen met wat minder torentjes. De auto's hebben hier niet van die smerige uitlaatgassen als in Iran (ik heb al 70km vanaf het vliegveld gefietst). Ik heb maar vier toeters gehoord in 70 km ! in Iran zouden dat er minimaal 100 geweest zijn! Ze rijden hier links in plaats van rechts (vanuit het vliegveld ging er een 4 baanssnelweg waar ik ook op moest fietsen en ik was zo slim om te vergeten dat ze links rijden en op de rechterrijstrook te gaan rijden! Toen ik aan de andere kant van de vangrail de auto's de andere kant op zag gaan ben ik maar snel naar de linkerkant gegaan.. Ze rijden hier LINKS!!) De mensen zien er totaal anders uit! Alsof ze uit oost Azie komen! De vrouwen zijn weer "zichtbaar". Ik keek mijn ogen uit op de weg hiernaartoe en kon het niet helpen om maar te blijven lachen. Links en rechts jungle en een hele mooie 2/3/4 baansweg met niet al te veel verkeer terwijl langzaam de skyline van Kuala Lumpur zichtbaar werd. Ik heb eigenlijk pas een nadeel kunnen ontdekken, ze hebben hier toeristen... en niet zo weinig ook rechts van mij hier wat nederlanders achter mij een paar belgen enz. enz. met de grootste problemen "als ik zo een apotheek zie ga ik wat halen voor mijn kriebelhoest" WTF!! Het is dat ik nog twee dagen moet wachten op mijn visum voor Thailand maar het liefst zou ik nu al verder fietsen!

Het vliegtuig kwam om half 4 aan en uiteindelijk had ik mijn fiets om half 6 weer helemaal in elkaar. Eerst informeerde ik naar de trein naar KL.. geen fietsen!... natuurlijk! De Taxi was 50 (!) euro dus er bleef maar een optie over, fietsen! Dat betekende echter wel dat ik ergens zou moeten kamperen. Dus na 10 km reed ik over een pad de jungle in. En daar zetten ik mijn tent maar op. Het was nogal benauwd en dit in combinatie met een "jetlag" en hoofdpijn maakte het niet de beste nacht ooit. Midden in de nacht kroop er ook nog eens iets onder mijn tent door wat in mijn verbeelding een slang was maar net zo goed een mini hagedis had kunnen zijn. Maar de volgende ochtend nog steeds met een lach verder gefietst.

En omdat foto's en videos veel meer kunnen vertellen dan letters hieronder de fotos en video!

De video had ik in Esfahan (3 weken geleden) al gemaakt!

Cycling the Distance Part II from Marc Hoekstra on Vimeo.



Klik hier voor de fotos van Iran(2)
Klik hier voor de eerste fotos van Maleisie

14 opmerkingen:

  1. Ha Marc,
    Als trouwe lezer van je log moet ik ook even wennen aan het afscheid van Iran en je plotselinge sprong naar het zuid-oosten. Ik kan het me wel voorstellen die enorme verandering van sfeer en klimaat. Je was ook al een hele tijd in dat uitgestrekte gebied. Ik moet denken aan het verschil tussen boven de boomgrens met de mooie uitzichten, maar kaal en eenzaam en weer terug in de bedoening. Leuk de foto's. Die hadden we gemist. Ik ga ze nog een keer rustig bekijken. Ben benieuwd hoe je dit land weer gaat ontdekken. Wij leven toe naar de kerst, nu de Sint alweer achter de rug is. De korte dagen beginnen nu ook nog eens mistig en koud. Maar de knoppen wachten op de lente. hartelijke groeten
    Marjolijn

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hai Marc
    Wat een mooie foto's weer zeg van Iran, vooral de ene van je tent in de moskee is erggg grappig.
    Met de video zitten ook wij EVEN in de woestijn en in een hele andere wereld, de muziek erachter is passend al werd die hier niet zo gewaardeerd maar daar kan je je vast iets bij voorstellen.
    Maleisie staat al op de 2e plaats in jouw top 5 dus dat is snel na een paar dagen. Ben benieuwd hoe het je daar verder gaat bevallen. Geniet in ieder geval maar goed van het lekkere eten daar. groetjes van ons vier RINB

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goedemorgen Marc,
    Het is bij jou 7 uur later, dus je ligt nu waarschijnlijk te slapen.
    Net al je foto´s bekeken en vanmiddag je film, met sfeervolle muziek. Waar zijn al je Iraanse flappen gebleven?
    Mooie indrukken.
    Hier in Nederland dus winter, Sint is net vertrokken en wij gaan ons opmaken voor pakketje nr 4. Hetmoet toch weer eens gaan lukken.
    Zodra je je visum heb, op naar Thailand!
    KUS Anneke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Beste Marc.
    IK VIND HET HEEL COOL DAT JE DIT DURFT.
    ik heb begrepen dat het in maleisie leuker is dan in iran.

    groetjes van LUC

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Marc, je verhalen zijn weer erg leuk. ik volg ze heel graag. Telkens maak je weer zoveel leuke nieuwe dingen mee. Veel succes en plezier en blijf ons op de hoogte houden!
    groeten Annette

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Marieke de pedagoog10 december 2010 om 12:32

    Hoi stoere neef, fantastische film. Ik kon de muziek zelfs erg waarderen: Niels en Bart, hebben jullie geen opvoeding gehad haha. Wow ik zou echt wel ff daar willen zijn. Veel veel plezier
    We zullen je missen in Limburg! Daar hebben we ook bergen trouwens X

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Niek, Bram en Ward14 december 2010 om 05:02

    Marc, Pik:

    Je dacht zeker dat we je vergeten waren, maar nee we volgen je nog steeds ook aan de andere kant van de wereld. Het word wel druk want nu moeten we twee blogs in de gaten houden: Abel(Ecuador) en jij. Je bent 136 dagen weg nu zie ik, we beginnen je bijna te missen. We vinden je nog steeds compleet gek dat je het volhoud, eleke dag weer op diezelfde fiets. Zonde dat je met het vliegtuig moest tussendoor. Maar je onthoud de woorden van onze legendarische nummer 14: Elk nadeel heb ze voordeel. Maleisie dat je veel mooier vind dan Iran bewijst die stelling maar weer eens. Die Muziek hoef je voortaan niet meer mee te sturen: kattengejank, in Nederland gaan we los op het nieuwe album van de jeugd:
    http://www.youtube.com/watch?v=cNMXSKfWfLQ
    Geniet ervan. En we wensen je het allerbeste, we hopen dat je veilig thuis komt. Probeer die gemiddelde snelheid per dag op te schroeven, voor ons.

    Groeten uit Amsterdam van:
    Niek, Bram en Ward

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ha Marc, wat een mooie tocht. Ik heb je video met veel plezier bekeken. Soms denk: waar is die jongen? Die woestijnstreken zijn zo anders dan onze polders. met groet!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ha Marc, namens Wim Polman het volgende:
    hij volgt je blog al enige tijd en heeft grote bewondering voor je.
    Hij was deze week bij Wim op bezoek en hij hoorde van de Schwalbe banden, die jou maar niet bereiken.
    Hij vond dat de Schwalbe fabriek jou maar moest sponseren, maar begreep ook wel dat jij daar niet mee bezig bent.
    Daarom sponsert Wim Polman jou zelf, je vindt het bedrag wel op je rekening.
    Hij wenst je veel succes in jouw avontuurlijk reis en blijft je op de band (voet) volgen.
    Groeten van Wim Polman

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Lieve Marc,
    In Maleisiƫ ben je al anderhalf uur jarig!
    SELAMAT
    19 KAU
    Dikke knuffels van ons!
    WAD

    BeantwoordenVerwijderen
  11. :) Beste Marc :) 17 december
    Ook van ons alvast felicitaties voor je verjaardag. Hier is het weliswaar nog 16 december. Zo gaat ook jouw verjaardag dit keer de wereld rond. Je zult het nu wel een beetje missen, de donkere dagen voor kerst. Maar het heeft hier de hele dag geregend. Een fijne dag gewenst!!!
    Marjolijn Mathijs Willem

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Marc, lekker wakker worden zo op je verjaardag? Proficiat en een mooie reis verder dit nieuwe levensjaar in!!blijf genieten!!
    Een warme groet van Els Volkerijk-Loogman

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Marc, Wat een prachtige foto's prachtige video met sfeervolle muziek. Leuk dat op de grond eten en zitten met een kleedje, kussens en lekkers. Doet me aan vroeger denken dat deden wij 30 jaar geleden ook. Je staat ergens in een indrukwekkende ronde ruimte. niet te begrijpen maar wel mooi. Vandaag was ik in de Nieuwe kerk waar een expositie is van islamitische kunst uit o/a Iran maar ook India, Irak. Een van de zes of zeven leefregels is dat je geeft aan armen, mensen die het geloof verkondigen en aan reizigers! Misschien daarom ook dat je overal zo begroet werd. Maar ook die enorme gastvrijheid. De foto met al die nissen is dat voor lichtjes? of voor briefjes of voor iets anders? Die ronde koepeltjes uit steen wat was dat? Nou ja je bent weer verder maar de islam blijft nog wel even? wat zie je veel en wat een ervaring. sterkte hoor met de conditie en zo. je komt zo nog eens ergens :) Marjolijn

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Marc, wat leuk dat je weer een blog geschreven hebt. Erg leuk om te lezen omdat ik zelf ook in Laos ben geweest. dat filmpje is ook erg herkenbaar. Moest je telkens terug fietsen om je toestel weer op te halen? Op het welkomstfeest van Diederik heb ik erg gezellig met je ouders gesproken. Ik hoop nog vele blogs van je te lezen, fijn dat je er nog zin in hebt! groeten Annette

    BeantwoordenVerwijderen