maandag 8 november 2010

Hamedan (7987 km)

Het internet is hier zo traag! En alles is geblokkeerd maar in elk internetcafe hebben ze een programma dat ervoor zorgt dat je toch naar facebook enzo kan... onzin dus. Voor foto's is het te traag en krijg ik de hele tijd errors dus alleen wat letters.

Ik ben inmiddels al 1000 km door Iran gereden en heel spectaculair was het niet echt. De eerste 300km gingen over de hoofdweg vanaf de Turkse grens naar Tabriz (het was de hoofdweg naar Tehran). Hoogtepunt in die 3 dagen was dan ook een man die mijn per se een appel moest geven vanaf de bestuurderskant terwijl ik bezig was met een afdaling en 50 km/h ging. Met gevaar voor eigen leven heb ik toch maar die appel aangepakt en vervolgens ging hij er snel vandoor.

In Tabriz liep ik een beetje rond te zoeken naar een hotel toen er een student op me afkwam die vroeg of ik in zijn huis wou slapen, hij zag er wel betrouwbaar uit dus ik ging met hem mee. Hij woonde helemaal aan de rand van Tabriz en we gingen er met de taxi heen. In de kamer naast die van hem woonde nog 3 studenten die allemaal geen engels spraken. Overigens was zijn engels van de kwaliteit dat je moest opletten wat je zei omdat hij het anders niet zou begrijpen. Ondertussen was hij zelf een spraakwaterval maar omdat hij de woordenschat niet had kwamen er allemaal onsamenhangende zinnen uit. Het was een beetje praten in haarspeldbochten en hij ging maar door en ging maar door. Maar gelukkig kon ik hem duidelijk maken dat ik toch echt wou gaan slapen. Hij boodt me nog een deken aan (Hij sliep zelf gewoon met een deken op de grond) maar ik besloot toch maar op mijn matje en in mijn slaapzak te slapen.

De volgende dag gingen we Tabriz in om een pakketje bij het postkantoor op te halen, proberen bandenplakspullen te kopen en de niet al te mooie moskee te bekijken.

Na Tabriz nam ik de weg naar het zuiden wat weliswaar niet meer de hoofdweg naar Tehran was maar wel net zo druk. Het verkeer ging maar door en de vrachtwagens bleven maar langsgaan en de Iraniers bleven natuurlijk maar toeteren. Na 250 km kon ik eindelijk van die weg af om op een kleinere weg door te rijden. Nou was het wel rustiger maar deze weg ging als een achtbaan omhoog en naar beneden en was op sommige delen nog onverhard ook. Daarbij werd het de volgende dag niet warmer dan 4 graden en regende het de hele dag. Veel verder dan 50km kwam ik dan ook niet. Op deze weg waren een paar minidorpen waar ze dan een winkel hadden die cake, sigaretten en drinken verkocht! Dus na een paar cakejes en wat drinken (geen sigaretten!) ging ik weer verder.

In het volgende dorp hadden ze zelfs een teehuis waar ik "brood" met ei kon krijgen. Er zat ook een militair van de lokale basis (ik was op 5km van de grens met Irak) die vond dat ik toch echt een foto van hem moest maken.

Daarna had ik weer de keuze voor de grotere weg van 120km, of de weg de voor 80km onverhard was. Inmiddels was ik weer bekomen van alle klimmen en nam dus de onverharde weg. Deze steeg eerst nog 500 meter waardoor ik hobbelend en stuiterend over de stenen met 6 km/h omhoog reed. Daarna ging het ook niet echt snel want ik moest constant opletten dat ik niet op een steen reed.

In Sanandaj kwam ik in het hotel 2 belgen tegen die ook op de fiets waren. Ze vonden het na een sneeuwstorm echter te koud worden en hadden besloten om verder de bus te nemen. In datzelfde hotel ben ik opgelicht en zo betaalde ik maarliefst 20 euro voor een nacht! Het is hier heel normaal om veel meer geld van buitenlanders te vragen dan van Iraniers zelf voor dezelfde kamer.

Van Sanandaj ging er een gele weg (op de kaart) naar Hamedan, dat zou dus wel meevallen wat drukte betreft dacht ik.. maar helaas... Voor het grootste gedeelte was het een eenbaansweg en doordat het zo druk was konden de autos en vrachtwagens elkaar niet makkelijk inhalen waardoor er "treinen" van wel 30 voertuigen ontstonden. Als twee "treinen" elkaar dan passeerden terwijl de vluchtstrook was verdwenen en ik er ook nog naast fietste zat ik biddend tot Allah op de fiets. Alle vrachtwagens begonnen te toeteren dat ik toch echt op moest rotten maar inmiddels had ik het helemaal gehad met die chauffeurs dus ik bleef gewoon doorfietsen waardoor sommige toch flink moesten remmen. Ik hield ze overigens wel in de gaten zodat ik altijd op tijd van de weg af zou kunnen komen.

In Qorveh kreeg ik de verassing van mijn leven, in de lokale winkel stond gewoon pastasaus! Ik weet echt niet wat ze hier met pasta doen maar de laatste keer dat ik pastasaus had gezien was al twee maanden geleden. Ben alleen vergeten meer blikken in te slaan maar in iedergeval weer een keer pasta met lekkere saus in plaats van tomatenpuree gegeten!

Gisteren kwam ik nog twee australiers tegen die de hele weg vanuit australie gefietst waren maar echt interessant waren ze niet.

Ondertussen heb ik besloten dat ik Iran ga ontvluchten met een vliegtuig. Over ongeveer een maand vlieg ik van Tehran naar India (Delhi of Mumbai) om dan naar het oosten van India te fietsen. Het is er warmer, ik heb het af en toe wel gehad met dit deel van de wereld, het gaat allemaal zo langzaam op de fiets en inmiddels ben ik ook al meer dan 2 maanden in deze moskeeenwereld waarbij ik veel dingen mis zoals lekker eten, normale gesprekken en niet alle aandacht van iedereen die steeds als vliegen op je afkomen. Nou verwacht ik niet dat dit anders zal zijn in India maar het is in ieder geval een ander deel van de wereld!

Iran is wel weer heel anders dan Syrie en Turkije. Alle vrouwen dragen hier verplicht een hoofddoek of chador. Je ziet wel heel veel vrouwen die de hoofddoek zo ver mogelijk naar achter op hun hoofd dragen... duidelijk doen ze hem liever af. Ik vond het ook wel heel apart om in een bus in Tabriz te stappen met twee aparte ingangen voor mannen en vrouwen. De vrouwen zaten gescheiden van de mannen achter in de bus en zo kon het dus zijn dat er bij de vrouwenafdeling nog genoeg plaats was terwijl de mannen op elkaar gepropt stonden. Ook alcohol is hier nergens te koop alleen allemaal varianten van malt bier.

De mensen daarintegen zijn heel erg vriendelijk. Soms stopt er een auto of zelfs een gehaatte vrachtwagen en stapt de chauffeur uit om mij wat eten en drinken te geven. Soms alleen om met mij op de foto te gaan. Als ik fiets maken minimaal de helft van de bestuurders van de personenauto's dezelfde beweging met hun hoofd naar de achteruitkijkspiegel om mij nog eens beter te bestuderen. Soms verdenk ik ze er zelfs van dat ze op de vluchtstrook blijven staan en mij via hun spiegel aan zien komen vervolgens voorbij zien komen en me dan weer gaan inhalen.

Het einddoel voor Iran is nu Yazd in het midden van Iran. Vanuit daar neem ik dan de bus naar Tehran en dan het vliegtuig naar India!

9 opmerkingen:

  1. Hi Marc,

    Hier ben ik een keer als eerste reactie plaatser!
    Logisch al die lekke banden met zoveel hobbelwegen. Nieuwe voorraad fietsspullen is binnenkort onderweg naar jou. Ook de buitenbandplakkers, die kunnen je sokken vervangen!
    Ik ga die lieve Lieve van de vakantiefietser weer even spekken, zoveel heb ik bij hem nodig.
    Wie weet kom je binnenkort toch eens een fietspartner voor even tegen, geen Belgen die het te koud vinden of Australiƫrs die precies de andere kant oprijden.
    Take care en tot snel!
    Dikke kus, Anneke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Marc!

    Mooi verhaal weer. Goed dat je niet aan de kant gaat voor die vrachtwagens. Zal ze leren!

    Groet Diederik

    Ps Sinds jij twee keer over iran gemailt heb krijg ik bij me gmail acount reclames in iraanse tekens!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. hai Marc

    Nou je hebt inmiddels als fietser wel allerlei stadia meegemaakt zeg en dat je weer zo kan genieten van een potje pastasaus is ook weer een ervaring erbij. Uit je verhaal lijkt Iran ons een wat saaie omgeving wat landschap betreft dan maar we missen nu natuurlijk jouw mooie beelden. "een bus naar Teheran" klink spannend dus we zijn nu alweer benieuwd naar je volgende Blog succes en groetjes van ons 4 RINB

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hey Marc,
    Heb je blog weer met verbazing gelezen. Van krant en van verhalen ken ik het land, maar jij bent er echt geweest. Het is het oude Perzie, ze bebouwden het land en brachten nieuwe gewassen in cultuur. Wat betreft het opzij gaan voor auto's. Ik wijk (in Nederland) met "gepast" respect voor alles wat met rot vaart komt aanzetten. je bent nou eenmaal de zwakkere. Maar je houdt het wel goed in de gaten begrijp ik. Gisteren op journaal zeiden ze dat heel Europa een depressie is. Alleen in Turkije was het wat aangenamer. maar jij zit op een hoogvlakte toch? dat het zo koud is. Sterkte maar weer, en mooie tocht verder!
    Marjolijn

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hi Marc,

    goed om weer een verslag van je te mogen lezen, de beelden komen al lezend op mijn netvlies, maar als je er middenin leeft zal het toch wel vaak spannend zijn, maar ja uit alles merk ik wel dat je weet waar je mee bezig bent en je ogen voor en achter hebt... net als je vader tussen zijn quilt stoffen op de albert cuyp !!
    hier in Nederland is het alweer sinterklaas tijd aan het worden, pepernoten moet jij missen dit jaar, ga je maar vast verheugen op alle heerlijke curry gerechten in India!!heel veel groeten en nog effe volhouden tussen de Iraanse bevolking! Liefs van Els Volkerijk-Loogman

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Marc,
    We volgen je blog en foto’s trouw en hebben heel veel bewondering voor je, zowel die enorm afstand en dat je het in je eentje doet. Je hebt er ook behoorlijk de vaart in.
    Leuke verhalen, mooie foto's! Behalve de lekke banden en 1x afgezet in een hotel, gaat het volgens ons voorspoedig. Een goeie vlucht naar India. Sterkte, succes en weer lekker eten. Groet, Johann en Monica

    BeantwoordenVerwijderen
  7. He Marc,
    Je laatste bijdrage is opeens zoek/ "blog is verwijderd" staat erop. En ik wilde nog even eraan toevoegen dat je al 2 maal naar istanbul bent gefietst + nog 1208 kilometer erbij. Dat is voor mij een hulp om me voor te stellen waar je helemaal zit. We denken aan je ! en tot volgende keer, Marjolijn

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Marc!
    Wat onwijs goed dat je dit doet man, respect!
    De foto's en de verhalen geven mij een indruk van iets wat je de rest van je leven zal onthouden. Ik blijf je op de voet (of eigenlijk op de fietsband volgen) Go for it!
    Succes,

    Jan Loogman (junior)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Marcie ik ga je inhuren als kerstman met die baard!
    ik heb de laatste tijd je blog niet gevolgd maar vanmiddag ga ik mijn achterstand inhalen! ik heb voor mijn verjaardag een rabobank wielerpakje gekregen!! echt ik ben nu supergeil! dank je nog voor je sms bericht! Keep up the good work!!

    BeantwoordenVerwijderen